luni, 24 ianuarie 2011

Marea Soldare

Sambata aceasta mi-am petrecut cateva ore bune cu fetele la shopping intr-un mall din Bucuresti.
Perioada este, cel putin in teorie, excelenta pentru astfel de activitati pentru ca din 15 ianuarie a inceput oficial sezonul reducerilor!
Si pentru ca de la Viena imi propusesem sa vanez niste produse care promiteau (asta pentru ca in mintea mea marfa trebuia sa fie aceeasi indiferent de tara), am inceput sa le caut si prin magazinele noastre.
Stupoare!
Tot ce admirasem in cadrul colectiilor de toamna-iarna de aici si de afara nu mai era de gasit. Deci nu ca nu erau reduse sau procentul de reducere nu era unul satisfacator, pur si simplu au disparut din magazine!
Am ales atunci sa ma multumesc cu ce era expus si concluzia a fost urmatoarea (Murphy ar fi cel mai fericit la citirea celor de mai jos):
1. Tot ce este dragut face parte din noua colectie, deci scump!
2. Restul din ce este dragut (if any), ori nu este marimea ta, ori nu iti vine bine ori este tocmai culoarea care nu te avantajeaza!
3. Oamenii intra irational in febra cumparaturilor! Exemplul graitor fiind: mormanele de haine rascolite si aruncate pe jos, ingramadeala de la cabinele de proba sau de la case, cumparatul fara o nevoie anume doar pentru ca se intrevede pe eticheta un minus si deci din start o afacere de nerefuzat.
In opinia mea, marea soldare la romani este precum „marele litoral”: le blamam pe amandoua, ne plangem de serviciile oferite, de preturile mari dar ne ingramadim bezmetic in ambele situatii de parca maine vine sfarsitul lumii.
Eu as propune un test sa vedem daca primim reactia scontata ca sa realizam si noi ce au realizat si altii, adica reduceri adevarate, la produse pe care nu ti le permiti in sezon si servicii adecvate, toate comparabile cu cele din strainatate!
Testul consta in „penalizarea” comerciantilor prin a nu le mai vizita magazinele in aceste perioade si mai mult, a nu cumpara nimic in semn de protest pentru modalitatea in care ne trateaza!
La fel ar trebui facut si cu litoralul romanesc! In definitiv vecinii bulgari sunt la o azvarlitura de bat, sunt renumiti pentru serviciilor lor si sunt mult mai ieftini decat ai nostri!
Si sa vedem atunci daca cei ce ne vand produse si servicii la „mana a doua” (desi nu la propriu dar la un figurat foarte aproape de realitate) nu isi vor reconfigura modalitatea de a face comert si de ce nu, de a gandi despre consumator!
Am invatat la un seminar despre consumatorul post-criza (the postcrisis consumer). Acum nu stiu sa spun clar daca la noi mai este sau a fost vreodata criza, dar mi-a placut ideea ca asa-zisa criza desteapta oamenii si ii face mai precauti cand este vorba de a cheltui si a investi.
Nu stiu daca romanul a invatat vreo lectie din aceasta perioada, dar sper ca la un moment dat va invata, va deveni mai riguros, mai precaut, mai pretentios si nu va mai cadea in plasa celor care stiu sa il stoarca de banii pe care ii are sau pe care nu ii are.
Cred ca indiferent de perioada in care traim, de criza sau nu, ar fi indicat sa ne comportam ca un consumator post-criza care si-a invatat lectia si sa facem alegeri intelepte, sa cautam magazinele de discount, sa profitam de oferte, de outlet-uri sau de shopping-ul on-line, sa filtram si sa alegem ce ne trebuie intr-adevar si sa nu ne multumim cu putin doar pentru ca platim putin.
Numai asa vom putea determina pe comercianti sa isi schimbe gandirea si modalitatea de a privi lucrurile.
Dar pentru asta, schimbarea trebuie sa porneasca intai de toate de la noi.
So, let the test begin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu